MuTiAra & PasiR.....

Posted by HoNey & CloVer CoRnEr...... | 16:43 | 0 comments »


AL-KISAH, seorang pemuda yang baru bergraduat mengalami perasaan sangat tertekan dan berputus asa kerana sukar mencari kerja sehingga memutuskan untuk membunuh diri dengan terjun ke dalam laut. Ketika dia sampai di pantai dia berkenalan dengan seorang tua yang ramah dan bijaksana dan mereka berbual sehingga pemuda tadi memberitahu hasratnya untuk bunuh diri.
Setelah mendengar cerita pemuda tadi, orang tua tersebut meminta si pemuda melihat apa yang dilakukannya. Orang tua membongkok mengambil segenggam pasir dan kemudian melemparkannya kembali ke bawah, seketika pasir tersebut lebur dan menjadi satu dengan pasir yang lain yang ada di bawah lalu orang tua itu berkata kepada si pemuda; "cubalah kamu ambil pasir tadi yang saya lemparkan ke bawah", dan si pemuda kehairanan dan berkata; "mana mungkin saya dapat mengambil pasir tersebut kerana pasir tersebut telah bercampur dan menjadi satu dengan pasir lain." Orang tua tersebut tersenyum dan kemudian mengambil sebutir mutiara dari dalam kantungnya dan melemparkannya ke bawah seraya berkata kepada pemuda tersebut; "ambil lah mutiara tersebut", dan dengan mudahnya pemuda tersebut mengambilnya.
Lalu dia memberitahu pemuda tersebut bahwa untuk menjadi atau mendapat apa yang kamu inginkan maka kamu harus berbeza dengan orang lain, jikalau kamu sama dengan orang kebanyakan maka kamu tidak akan terlihat, demikian juga ketika kamu mencari kerja dan sebagainya. Kesimpulannya, apabila kita lemah terhadap diri kita maka kehidupan akan keras terhadap kita. Bila kita keras terhadap diri kita maka kehidupan akan lemah terhadap kita.....=)
-SELAMAT MEMBACA-

0 comments

Post a Comment